Novosti

4. srpnja 2025.

Vrhunski plesni show „Flying Bach" 8. studenoga u Lisinskom – otkrivamo sve tajne svjetske senzacije!

Ususret plesnom spektaklu iz Berlina - „Flying Bach by Flying Steps" – pozadinu tog jedinstvenog projekta otkrio nam je koreograf i umjetnički voditelj, breakdancer Vartan Bassil.
 
Kao vrhunski njemački plesač libanonsko-armenskog podrijetla, Bassil je suosnivač međunarodne breakdance skupine osnovane u Berlinu, Flying Steps i, zajedno s opernim redateljem Christophom Hagelom, umjetnički direktor njezina projekta Flying Bach. Spoj je to Bachova Dobro ugođenog klavira s breakdanceom, a rezultat je fascinantan – sinergija motorične barokne glazbe s  virtuoznim akrobacijama plesača.  
 
Kako je nastao Flying Bach?
Imao sam duže vrijeme ideju stvoriti nešto što povezuje breakdance i klasičnu glazbu. Tada smo kolege plesači i ja 2009. godine upoznali opernog redatelja Christopha Hagela i podijelili s njim našu viziju jednog scenskog djela s koreografijom. Bio je otvoren za tu ideju i započeli smo suradnju.
 
Od čega ste krenuli?
Prvo i najvažnije pitanje bilo je: na koji komad plesati? Nije mi bilo dovoljno da to bude bilo koje klasično djelo. Trebalo je imati dubinu, jasnu strukturu i izazvati nas umjetnički i fizički. Christoph je rekao da će se time pozabaviti. Dva tjedna poslije vratio se s Bachovim Dobro ugođenim klavirom.
 
Kako ste reagirali?
Pitao sam ga zašto je odabrao baš to djelo, a njegovo objašnjenje imalo je savršen smisao: rekao je da, kad nas gleda kako plešemo, primjećuje da se ponekad krećemo u savršenoj harmoniji kao grupa, a drugi put smo u opoziciji – solo, u duetima ili trijima. Točno se to događa u Dobro ugođenom klaviru. Ponekad je glazba u jednoj melodiji, ponekad se isprepliću ili kontriraju dva ili tri glasa. Ta struktura savršeno se poklapa s našim stilom!
 
Uvijek ističete da vaši plesači nisu samo breakdanceri, nego i umjetnici!
Mnogi ljudi i danas misle da breakdance isključivo počiva na spretnosti i da se sve svodi na akrobatske pokrete. No ono što mnogi ne shvaćaju jest da je breaking, prije svega, ples. Ono što ga čini umjetničkom formom jest činjenica da možete stvoriti svoj vlastiti pokret, svoje vlastite prijelaze, svoj vlastiti rječnik. Radi se o kreativnosti, izražavanju i individualnosti, a ne samo o tehnici. Upravo to smo htjeli pokazati: da smo sposobni koreografirati ne samo uz ritmove ili hip-hop glazbu, nego i uz klasične kompozicije. I raditi to na najvišoj umjetničkoj razini.
 
U vašem spektaklu Bachova glazba se izvodi na glasoviru i čembalu, ali i u elektroničkoj obradi. Tko je zaslužan za nju?
Osim spoja breakdancea i klasike, htjeli smo u samoj glazbi stvoriti crossover – spojiti zvučne svjetove hip-hopa i klasične glazbe. Za to smo angažirali braću Bhatti, koja su preradila nekoliko dijelova Dobro ugođenog klavira. Njihov rad omogućio nam je da besprijekorno spojimo oba stila, a zadržimo integritet Bachove glazbe.
 
Odakle su sve članovi Flying Stepsa?
Iz svih smo dijelova svijeta, od Njemačke, Francuske, Italije i Japana do mnogih drugih zemalja. Tim smo ujedinjen ne samo našim različitim nasljeđem nego i ljubavlju za razne plesne stilove: popping, locking, hip-hop, house i suvremeni ples. Ta raznolikost oblikuje naš identitet i čini zajednički rad uzbudljivim. Svatko donosi nešto jedinstveno i to nas čini snažnima.
 
Kako na Flying Bacha reagira publika? Vjerojatno je blizak i mlađima i starijima, i  klasičarima i onim drugima?
Kod Flying Bacha je specifično to što povezuje generacije i kulture. Mlada publika doživljava klasičnu glazbu na potpuno nov, „fizički“ način, a tipični ljubitelji ozbiljne glazbe još jednom otkriju koliko je Bach i danas živ. Nakon predstave publika nam prilazi i često govori: „Nikad nisam očekivao da će me breakdance i Bach toliko pokrenuti!“
 
Koristite li u predstavi još neko djelo osim Dobro ugođenog klavira i ako ne, namjeravate li?
Namjerno se usredotočujemo na Dobro ugođeni klavir jer njegovi preludiji i fuge nude savršenu kombinaciju strukture, emocije i složenosti – upravo ono što nam treba za izgradnju moćnog koreografskog jezika. Ipak, uključujemo još jedan dodatni komad na samom kraju: planetarno popularan početak Bachove Tokate i fuge u d-molu. Ona donosi dramatičan i energičan završetak. Ipak, često smo razgovarali o tome da ubuduće razmotrimo i druga Bachova djela za obradu. Njegova glazba je tako bogata i još uvijek ima toliko toga za otkriti!
 
Nakon Flying Bacha nastale su i druge predstave?
Da, uvijek razvijamo nove projekte. Naša trenutna produkcija Flying Lights kombinira spektakularne svjetlosne efekte s plesom i akrobacijom. To je hommage moći svjetlosti u čast legendarnom berlinskom varijeteu Wintergarten, koji očarava svojim maštovitim programima. Radimo i na novim projektima za 2026. i 2027. godinu. Želimo i dalje pomicati granice i povezivati ples s drugim umjetnostima, ali i tehnologijama.
 
Što može očekivati publika u Lisinskom 8. studenoga?
Bit će to večer ispunjena energijom, besprijekornim umijećem i emocijama. Flying Bach nije samo plesna predstava – to je dijalog između dva naizgled suprotna svijeta koji dokazuje koliko su glazba i pokret povezani. Publika se može radovati moćnom, vizualno atraktivnom, ponekad čak i humorističnom putovanju – s plesom na svjetskoj razini i bezvremenskom glazbom Johanna Sebastiana Bacha.
 
Koje biste svoje druge nastupe ove godine izdvojili?
Apsolutni vrhunac bio nam je Flying Mozart. To je velika produkcija koju smo izveli zajedno s Berlinskim radijskim zborom, velikim gudačkim orkestrom i s više od 60 plesača na pozornici. Više od sedamdeset zborista izvelo je uživo Mozartov Rekvijem, a mi smo ogroman emocionalni naboj tog remek-djela prevodili u pokret (primjerice, impresivan ples na furiozni stavak Dies irae, op. a.). Umjetnički i logistički, bila je to jedna od najambicioznijih i najznačajnijih produkcija koje smo ikad stvorili i prekretnica u povijesti Flying Stepsa!
 
Kada će Flying Mozart doletjeti u Lisinski?
To još ne mogu reći, ali jako bih volio da do toga dođe!