Izvedbom Händelova monumentalnoga oratorija 29. ožujka u ciklusu 'Lisinski subotom', Hrvatski barokni ansambl veličanstveno je, uz zbor i soliste, okrunio četvrt stoljeća izvanrednoga rada.
„Čestitam vam obljetnicu kao našem najcjenjenijem baroknom ansamblu“, rekla je na početku koncerta ravnateljica Dvorane Nina Čalopek, a Laura Vadjon, ravnateljica i koncertna majstorica Hrvatskog baroknog ansambla, zahvalila je na uručenoj plaketi istaknuvši da ansambl čini „moćna ekipa“ pred kojom je, kako je poslije dodala, „vrlo svijetla budućnost“.
„Händel je moj najdraži skladatelj, a barok, dakako, najdraže razdoblje“, istaknula je Laura Vadjon u razgovoru s umjetnicima nakon subotnje izvedbe Händelova najpoznatijeg oratorija Mesija.
Nakon koncerta našeg najvažnijeg ansambla za povijesno obaviještenu interpretaciju glazbe baroka i bliskih mu epoha, publika je oduševljeno pozdravila virtuoze na povijesnim instrumentima ili njihovim replikama, među kojima se, u prvom redu, vizualno isticala teorba svojim izgledom divovske lutnje.
Ansamblom dominiraju vrlo mladi umjetnici, a takvi su bili i solisti - odlična sopranistica Nikolina Hrkać, altistica Dina Jularić Ivančić (diplomirala je i glasovir), tenor Mislav Lucić i bas-bariton Marin Čargo (trenutačno na doktorskom studiju medicine u Splitu, u sklopu kojeg istražuje vokalnu patologiju glasovnih profesionalaca).
Sve je predvodio markantni i razigrani Britanac, maestro Laurence Cummings, dugogodišnji prijatelj Ansambla i jedan od najcjenjenijih interpreta Händelove glazbe: on je čas lijevom rukom svirao čembalo a desnom dirigirao (i sam okretao note), pa mjestimice svirao s obje ruke i dirigirao snažnim gestama glave i tijela.
Zborske dijelove, među kojima je planetarno popularna Aleluja, pjevao je Akademski zbor Ivan Goran Kovačić, koji je uvježbao Ivan Šćepanović.
Osebujno je bilo i to što su pjevači-solisti sjedili sa strane i dolazili na sredinu podija kad bi imali ariju ili recitativ, a u 17. broju, „Slava Bogu na visinama“, efektno su zazvučale dvije trube u niši visoko iznad pozornice.
„Moćna smo gomilica i definitivno imamo vrlo svjetlu budućnost“, bez oklijevanja je rekla Laura Vadjon u razgovoru s muzikologom Trpimirom Matasovićem, autorom teksta u programskoj knjižici.
Prije koncerta, zahvaljujući ravnateljici Čalopek na plaketi, istaknula je da je subotnji koncert njihova središnja proslava velikog jubileja i da su sami za tu prigodu izabrali kultnog Mesiju. Naglasila je ponos na sve članove koji su prošli kroz HRBA-u, na zaista puno toga ostvarenog i na - nezaboravna druženja.
„Barokna glazba je „in“, a dogodine bismo voljeli izvesti još jedan Händelov oratorij, Izrael u Egiptu. S Goranovcima surađujemo već dvadeset godina, a večerašnji pjevači solisti hrvatske su perjanice za ovaj repertoar“, dodala je.
Dirigent Cummings, koji uz čembalo svira glasovir, orgulje i kontrabas te odlično pjeva, naglasio je nakon izvedbe da je Mesija duboko meditativno djelo. Zanimljivo je i da je to grandiozno i genijalno djelo napisano 1741. godine u samo 24 dana!
„Prvi dio govori o dolasku i rođenju Spasitelja, drugi o Isusovoj muci i smrti, a treći o uskrsnuću“, podsjetio je, a svakako je prigodna bila izvedba upravo u korizmi.
Govorilo se i o bivšoj Međunarodnoj ljetnoj školi barokne glazbe i plesa u Varaždinu, Aestas Musica, na kojoj je predavao i maestro Cummings, a posebne zasluge za nju ima Catherine Mackintosh. „Ona je posadila sadnice koje su krasno izrasle“, dodao je maestro.
„Aestas me gurnuo u barok“, priznao je i njegov polaznik Mislav Lucić, duboko žaleći što se Škola više ne održava.
Laura Vadjon još je kazala da je Hrvatski barokni ansambl s godinama puno stilski napredovao i dotjerao zvuk do visoke profinjenosti. Osvrnula se opet na Händela dodajući da vrlo lijepo opisuje osjećaje.
Mislav Lucić se složio, pridodavši da taj barokni div jako dobro unosi tekst u svoju glazbu i da je svaka emocija izražena na izvrstan način.
Laura Vadjon je otkrila da u Ansambl usmjerava mnoge svoje studente, s obzirom na to da već 30 godina predaje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, pohvalivši vrlo biranim riječima mlade soliste s koncerta.
„Mladi vole Händela, Bacha i cijeli barok“, zaključila je naglasivši i komorni koncert koji su idući dan, u nedjelju, imali u svom stalnom prostoru dok se obnavlja Hrvatski glazbeni zavod – u Satiričkom kazalištu Kerempuh.
Foto: Tomislav Jagar