Novosti

30. srpnja 2025.

[INTERVJU] Sreten Krsić, vođa Zagrebačkih solista: Moj credo je traženje istine i prepoznavanje neistine

Svoj prvi nastup s velikim čelistom Stevenom Isserlisom legendarni ansambl imat će u ciklusu 'Lisinski subotom' 15. 11. S prvom violinom ansambla razgovarali smo o njihovu svestranom gostu (koji piše i knjige za djecu!), o koncertu, a maestro nam je rekao nešto i o sebi i svojim uzorima.
 
Britanski umjetnik Steven Isserlis jedan je od najuglednijih glazbenika današnjice, a koncert u Lisinskom imat će prilično raznolik program: djela Luigija Boccherinija, Carla Philippa Emanuela Bacha, Johna Tavenera i Béle Bartóka. No naš veliki ansambl imao je, barem dijelom, radno ljeto.
 
Sigurno ste dobar dio ljeta proveli na pozornicama. Što biste izdvojili?
Da, u pravu ste, još od početka lipnja odsvirali smo dosta koncerata. Ali koji izdvojiti? Svaki je od njih bio interesantan i podjednako važan. Ipak, posebno bih spomenuo one na 50. Osorskim glazbenim večerima, Dubrovačkim ljetnim igrama i na festivalu u Ohridu. Izveli smo vrlo zahtjevne programe, s izvrsnim solistima.
 
Kako je došlo do suradnje s maestrom Isserlisom?
Odavno smo ga pokušavali angažirati za neki koncert u sezoni, ali to nije bilo lako zbog njegove zauzetosti. Napokon smo uspjeli naći termin i vrlo smo sretni.
 
Pretpostavljamo da će nastupiti u Bachovu Koncertu za violončelo u A-duru i Tavenerovu Eternal Memoryju za violončelo i gudače. Kako je izbor pao na ta djela? 
On je sam predložio te dvije kompozicije i naravno da smo s velikim zadovoljstvom prihvatili njegov prijedlog.
 
Maestro Isserlis vrlo je svestran umjetnik, zar ne?
Da, kao vrhunski violončelist on je solist i komorni muzičar, također je pedagog, a poznat je i kao odličan producent. Osim toga, piše knjige za djecu i tako im na indirektan način približava klasičnu glazbu.
 
Što ga još čini toliko posebnim u glazbenom svijetu?
Pretpostavljam, njegova karizmatičnost i specifična interpretacija. Ipak, s obzirom da još nismo surađivali, vjerujem da ćemo i mi iz ansambla to otkriti i doživjeti u Lisinskom!
 
Tada ćete izvesti i Boccherinijevu Šestu simfoniju u d-molu, Đavolju kuću, nadahnutu prizorima pakla. Što biste rekli o njoj?
Jedno vrlo nadahnuto i inspirativno djelo, izuzetne virtuoznosti, koje uvijek s velikim zadovoljstvom uvrštavamo u program. Svaka orkestralna dionica napisana je vrlo zahtjevno i zato izazov Đavolje kuće ne ostavlja ravnodušnima ni nas ni publiku.
 
Završavate Divertimentom za gudače Béle Bartóka. Po čemu je to djelo zanimljivo?
To je jedno od malobrojnih remek-djela napisanih samo za gudače, rame uz rame sa serenadama Čajkovskog i Dvořáka ili Jednostavnom simfonijom Benjamina Brittena. S druge strane, Bartókov Divertimento odiše specifičnim folklornim motivima koji mu daju sasvim drukčiji muzički doživljaj, blizak našem narodnom melosu.
 
Kako se Zagrebački solisti osjećaju na početku svojeg osmog desetljeća, a kako vi osobno? Plijenite svježinom i poletom!
Ovo shvaćam kao kompliment, pa vam se u ime svih nas iz ansambla zahvaljujem. A inače, uvijek se hvalim i posebno me raduje činjenica da smo ansambl i ja isto godište i da već dugi niz godina radimo, imajući u glavi uvijek jedan vrijedan, važan i plemenit cilj – uzdizanje hrvatske kulture na što višu razinu.
 
Pred nama je i devet koncerata 72. sezone Zagrebačkih solista u Maloj dvorani Lisinski. Kako se osjećate na toj pozornici koja doživljava renesansu ciklusima Lisinski da camera, Rezidenti MUZA...?
Zaista smo sretni i zahvalni što smo dobili priliku koristiti Malu dvoranu jer je ona po mnogočemu idealna za Zagrebačke soliste. Ponosni smo i vrlo sretni što ćemo u sljedećoj sezoni u njoj ugostiti i predstaviti velika svjetska imena, s vrlo zanimljivim programima i još interesantnijim solistima i umjetničkim vođama Ansambla.
 
Koji je vaš osobni životni i glazbeni credo? Koji su vam glazbeni uzori?
Moj osobni credo je traženje istine i prepoznavanje neistine. Naravno, kako u životu, tako i u glazbi jer se to nerazmrsivo isprepliće i prožima. A moj najveći muzički, i ne samo muzički uzor definitivno je veliki Sergiu Celibidache, kao i fascinantni harmoničar i melodičar Richard Strauss. Trajalo bi suviše dugo kad bih sad krenuo u objašnjavanje životne i muzičke filozofije maestra Celibidachea, ali mislim da je sasvim dovoljno ako kažem da boljeg učitelja u životu nisam imao.
A što se Straussa tiče, njegov muzički jezik je na određeni način identičan mojoj muzičkoj ličnosti. Njegovo građenje harmonijskih veza i stvaranje melodija izaziva u meni velike emotivne reakcije kroz sjećanja na mnoge proživljene i neproživljene trenutke. Pored Bacha, Mozarta, Brahmsa...., za mene je Strauss sigurno jedno od najvećih imena klasične glazbe.