Događanja

13.
lipnja 2025.
Petak u 19:30 sati
Velika dvorana

ZAGREBAČKA FILHARMONIJA
PLAVI CIKLUS
DAWID RUNTZ, dirigent
BRUNO DELEPELAIRE, violončelo

Petak U 19:30
Velika dvorana
Organizator: Zagrebačka filharmonija
18,00 €
22,00 €
25,00 €
Ulaznice
18,00 €
22,00 €
25,00 €
PLAVI CIKLUS
ZAGREBAČKA FILHARMONIJA
DAWID RUNTZ, dirigent
BRUNO DELEPELAIRE, violončelo
 
Program:
Johannes Brahms: Tragična uvertira
Robert Schumann: Koncert za violončelo i orkestar u a-molu, op.129
Dmitrij Šostakovič: Simfonija br. 10 u e-molu, op.93 
 
JOHANNES BRAHMS: Tragična uvertira
Put kasnoromantične njemačke glazbe zablistao je kulturom zvuka i rafiniranošću harmonije pojavom Johannesa Brahmsa (1833. - 1897.). „Melankolik s osmijehom na licu“, kako su Brahmsa nazivali prijatelji, izuzetno je cijenio J. W. Goethea, posebno njegovu dramu Faust.
U ljeto 1880. g. Brahms piše :„...nisam mogao odbiti svojoj naravi zadovoljstvo skladanja uvertire za ovu tragediju...“. 
Djelo započinje dvama dramatičnim akordima „tutti“ orkestra koji prethode svečanoj temi u d-molu. 
Skladana u sonatnoj formi, uvertira je spontana oluja emocija i misli – sugestivan, dramski moćan portret velikog glazbenika.
„Tragična uvertira“ op. 81 oduševila je slušateljstvo već na praizvedbi 20. prosinca 1880. u Beču pod ravnanjem H. Richtera.
 
ROBERT SCHUMANN: Koncert za violončelo i orkestar u a-molu, op. 129
Ponesen velikom kreativnom energijom i odličnim raspoloženjem, Robert Schumann skladao je briljantni Koncert za violončelo i orkestar u a-molu gotovo u jednom dahu, u jesen 1850. u Dϋsseldorfu. 
U ovom biseru romantičke solističke glazbe naziremo veliku skladateljevu originalnost – do tada „klasičnu“ formu koncerta sažeo je u rapsodičnu skladbu – svaki stavak spojen je sa sljedećim kratkim „intermezzima“ dišući u potpunosti sa Schumannovom profinjenošću, romantičkom estetikom, a zadržavajući ležernost, lepršavost i hirovit virtuozitet. Ovu izuzetnu skladbu najbolje je opisala skladateljeva supruga Klara Schumann 18. 11. 1850. u svom dnevniku „... kakav doživljaj! Potpuno očaravajuće ispreplitanje violončela i orkestra, svježina i duboki osjećaj u svim melodijskim odlomcima... istinska sreća!“ 
Koncert u a-molu (praizveden u Leipzigu), uz Zagrebačku filharmoniju izvest će francuski violončelist Bruno Delepelaire (rođen u Parizu 1989.), prvi solo-violončelist Berlinske filharmonije od 2013. godine. Violončelo je počeo učiti s 5 godina; nakon studija u domovini (na Pariškom konzervatoriju) i Njemačkoj (Sveučilište u Berlinu i Akademija Berlinske filharmonije), osvojio je brojne međunarodne nagrade za solističko i komorno muziciranje. Koncertira na cijenjenom instrumentu Mattea Goffrillera iz fondacije Karoline Blaberg.

DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ: Simfonija br. 10 u e-molu, op. 93
Malo je umjetničkih velikana opstalo i preživjelo vremena političkog i umjetničkog ugnjetavanja. Jedan od tih izuzetnih divova je svakako Dmitrij Šostakovič (1906. – 1975.), glazbeni velikan svojevremeno često „ukoravan“ zbog svoje umjetničke iskrenosti. 
Deseta simfonija u e-molu (skladana u ta mračna vremena, a praizvedena neposredno nakon Staljinove smrti) grandiozna je zvukovna himna pobjede smjelosti ljudskog uma i duha nad bezumljem.
Partituru svoje Desete simfonije Dmitrij Šostakovič, majstor orkestracije i instrumentacije, sklada za orkestar velikog sastava, što odgovara epskoj sadržajnosti djela.
Prvi stavak, Moderato, svojevrsno je glazbeno iščekivanje i intimno propitkivanje zbilje – Šostakovič glazbeno citira svoje „Monologe“ na Puškinove stihove „Što ti znači moje ime?“. Drugi stavak Allegro mnogi muzikolozi nazivaju „Staljinov portret“ – čitav orkestar je perkusionistički instrument furiozne motorike u snažnom fortissimu gotovo brutalne moći. Allegretto, treći stavak, opušten je scherzo s motivima židovskih napjeva, a i zanimljivo glazbeno citiranje imena skladateljeve velike ljubavi Elmire Nazirove (E-La-Mi-Re-A) u melodiji na rogu. Glazbenim citatom, ovog puta svojeg imena (D-Es-C-H), veliki umjetnik „potpisuje“ četvrti stavak – tamni e-mol početka Simfonije modulira u trijumfalni E-dur u trijumfalnom slavljeničkom ozračju.
Velebnu Desetu simfoniju Dmitrija Šostakoviča praizvela je Lenjingradska filharmonija 17. 12. 1953. pod ravnanjem Evgenija Mravinskog.

Glazba nas spaja i iduće, 2025./ 2026. sezone uz probrane koncertne programe Zagrebačke filharmonije i šefa dirigenta Dawida Runtza.
Uživajmo zajedno u „Zvuku grada“ !